Katılım Finans / 25

45 www.katilimfinans.com.tr bir bez parçası üzerine koydu ve her kabileden bir temsil- cinin, söz konusu bezin bir ucundan tutup kaldırmalarını istedi. Hz. Peygamber onların kaldırdığı bu taşı bizzat ken- disi alıp yerine yerleştirdi. Böylece uyuşmazlığın tarafları, bu işte görev aldıkları için mutlu oldular.” TAHKIMIN MEŞRUIYETI İslam öncesi Arap toplumlarında var olan tahkim uygu- laması, İslam’ın gelişinden sonra da sürmüştür. İslam hukukunda tahkimin meşruiyeti Kur’an, sünnet, icma, sahabe uygulamaları ve örf ile sabittir. Kur’an-ı Kerim’de tahkimin meşruiyetine dair, aile uyuş- mazlıklarında tahkime başvurulmasını tavsiye eden şu ayettir: “Eğer karı kocanın aralarının açılmasından korkar- sanız, erkeğin ailesinden bir hakemve kadının ailesinden bir hakem gönderin. Düzeltmek isterlerse Allah aralarını bulur; şüphesiz Allah her şeyi bilen, her şeyden haberdar olandır” (Nisa:35). Tahkiminmeşruiyeti Hz. Peygamber’in Sünneti ile de sa- bittir. Nesei’de yer alan bir rivayete göre; Hz. Peygamber’e bir heyetle birlikte gelen kabilenin reisi olanHani’nin, Ebu’l Hakem (hakem babası) olarak çağrıldığını duyunca; Hz. Peygamber; “HakemolanAllah’tır. Hükümvermek de O’na aittir. SennedenEbu’l Hakemkünyesini aldın” diye sorunca Hani; “Kavmim bir şeyde ihtilafa düşünce bana gelir, ben de aralarında hükmederim” deyince Hz. Peygamber: “Bu ne güzel bir uygulama” demiştir. Tahkim, Sahabenin de başvurduğu bir çözüm yöntemiy- di. Beyhaki’den rivayete göre; Hz. Ömer ile Ubey b. Ka’b and asked each tribe leader to hold the corners of the cloth. Then the Prophet (pbuh) himself placed the stone in its place. Thus, the conflicted parties were happy to have been involved in this process. LEGITIMACY OF ARBITRATION The practice of arbitration in pre-Islamic Arab societies also continued after Islam. The legitimacy of arbitration in Islamic law is determined by the Quran, Sunnah, con- sensus (İjma), practices of the companions, and customs. The following verse from the Quran regarding the le- gitimacy of arbitration recommends arbitration during family disputes: “If you anticipate a split between them, appoint amediator fromhis family and another fromhers. If they desire reconciliation, Allah will restore harmony between them. Surely Allah is All-Knowing, All-Aware.” (Surah An-Nisa: 35) The legitimisation of arbitration is also determined with Sunnah of the Prophet (pbuh). According to a Sunnah reported by an-Nasa’i: When he came to the Messen- ger of Allah [SAW], and he heard them calling Hani’ by the nickname of Abu Al-Hakam, the Messenger of Allah [SAW] called him and said to him: “Allah is Al-Hakam (the judge) and judgment is His. Why are you known as Abu Al-Hakam?” He said: “If my people differ concerning something, they come tome, and I pass judgment among them, and both sides accept it.” He said: “Howgood this is.” Arbitrationwas also a solutionmethod used by the Com- panions of the Prophet (pbuh). According to an incident reported by Al-Bayhaqi: During a dispute between Omar

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MzU=