Katılım Finans / 25

47 www.katilimfinans.com.tr geçerli kabul ederken; Hanbeliler ise bütün meselelerde tahkime cevaz caiz vermişlerdir. İslam hukukçuları, tah- kimin cereyan edeceği konularda ihtilaf etmekle beraber tarafların iradelerine tabi olan ticarimeselelerde tahkimin caiz olduğu hususunda ittifak etmişlerdir. Osmanlı’nın ilk medeni kanunu Mecelle’de “insanlar arasındaki mal davalarında tahkime gidilebilir” (md.1841) hükmü yer al- maktadır. Dolayısıyla tarafların üzerinde feragat edebile- ceği konularda tahkime gidilmesinde herhangi bir mâni bulunmamaktadır. HAKEMDE ARANAN ŞARTLAR VE HAKEMIN YETKILERI Tahkimin geçerli olması için tarafların tahkim üzerine anlaşmaları ve seçilen hakem veya hakemlerin de bu görevi kabul etmeleri gerekir. Hakem tek kişi olabileceği gibi birden fazla kişi de olabilir. Birden fazla kişi olması durumunda kararın ittifakla alınması bir ilke olmakla beraber tarafların anlaşmaları halinde kararlar oy çoklu- ğuyla da alınabilir. Hakem kararları, tahkimin tarafları için bağlayıcıyken üçüncü kişiler için bağlayıcı değildir. Hakemler sadece yetkili kılındıkları meselelerde karar verebilir. İslam hu- kukçularının çoğu bir hâkim için gerekli gördükleri vasıf- ları hakem için de şart koşmuştur. Bu şartlar; Müslüman, akil, baliğ, adil ve hür olmaktır. HakeminMüslüman olması asıl olmakla beraber ticari meselelerde ihtiyaç duyulması hâlinde İslam hukukunu uygulamak şartıyla, Müslüman olmayan kişiler de hakem tayin edilebilir. İslami tahkim, gelişmesi ve kurumsallaşması hâlinde başta ticari konular olmak üzere pek çok alandaki uyuşmazlık- ların çözümüne katkı verecektir. Böylece hem tarafların iradeleri gerçekleşecek hem de devlet yargısının yükü hafiflemiş olacaktır. except limitation, retaliation, mutual agreement between spouses, qada, divorce, lineage, and custody. While Shafii school of thought consider arbitration permissible for goods and onerous legal transactions, Hanbali school of thought allowarbitration in all matters. Although Islamic scholars disagreed on the issues that the arbitrationwould take place, they agreed that arbitration is permissible in commercial matters that are subject to thewill of the par- ties. In Mecelle, the first civil law of the Ottoman Empire, there is a provision that “Actions relating to rights concern- ing propertymay be settled by arbitration” (art.1841). Thus, there is no obstacle to arbitration on abdicable matters of the parties. TERMS AND AUTHORITY OF THE ARBITRATOR Firstly, for the arbitration to be valid, the partiesmust agree on the arbitration, and the selected arbitrator or arbitra- tors must accept this duty. The arbitrator can be given to one or more persons. In the event of more than one person, the principle is to make the decision concerted. However, if the parties agree, the decision may be taken by a majority vote. While arbitration decisions are binding on the parties of arbitration, they are not binding on third parties. The arbitrators can only decide onmatters for which they have been authorised. Most Islamic scholars have deemed the qualifications necessary for a judge as a requirement for the arbitrator as well. These conditions are: Being aMus- lim, wise, of age, fair and free. While aMuslimarbitrator is essential, a non-Muslimmay also be selected in commer- cial matters, provided that the Islamic rules are applied. If developed and institutionalised, Islamic arbitration can contribute to resolving disputes in many matters, especially commercial issues. Thus, thewill of the parties will be realised, and the burden of the state judiciary will be relieved. There is no obstacle to arbitration on abdicable matters of the parties Tarafların üzerinde feragat edebileceği konularda tahkime gidilmesinde herhangi bir mâni bulunmamaktadır

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MzU=