Katılım Finans / 25

www.katilimfinans.com.tr as Calvin have revealed that the prohibitions regarding interest in the sacred texts are historical, circumstances have changed, and interest is the profit of capital. For this reason, establishing acceptable interest fictions as a general rule in Islam can jeop- ardise the precision regarding interest sensitivity. Today, there are interest-free banks, Islamic financial institutions and participation banks representing Islamic finance on a global scale. There are some opinions that the transactions carried out in these institutions are occasionally interest device. However, instead of a general criticism regarding this issue, evaluating interest fiction on a transaction basis can be a more objective approach. Lastly, while there are Islamic scholarswho permit the transac- tions that Islamic finance institutions try to implement, there are also scholars that perform transaction-based evaluations and prohibit it based on the justification that they are interest fictions. However, one should bear inmind that these institutions, which are at the elementary stage, are trying to establish an interest-free alternative, albeit small, in an interest-based global market. In order to establish a real alternative, these institutions require a solid financial resource, alternative product development and special law. This is because issues such as interest-free debt (qard hassan) or granting an extension for borrowerswho cannot pay, can only be achieved through a solid financial resource. To achieve this, the institutions in questionmust continue their re- search for an alternativewithout compromising the fundamental Islamic principles and the values that make them interest-free alternatives. While doing so, as long as they do not have the purpose of reaching interest through devices, changing the form and direction of the transaction to prevent interest is not con- sidered a fraud. For this reason, Muslims who are precise about interest should not only support and protect these institutions but also check the transactions that take place. Institutionsmust also change their malpractices and identify halal alternatives. While it is clear that Muslims should not yield towards interest, they are just as responsible for finding an alternative method. Simultaneously, just as interest is haram, so are the legal fictions that aim for interest. Establishing acceptable legal fictions as a general rule in Islam can jeopardise the precision regarding interest sensitivity finans piyasası içerisinde küçük de olsa faizsiz bir alternatif oluşturmaya çalıştıkları unutulmamalıdır. Bu kurumların gerçek bir alternatif oluşturmaları güçlü finans kaynağı ya- nında alternatif ürün geliştirmeye ve özel kanuna ihtiyaç göstermektedir. Zira faizsiz borç verme (karz-ı hasen), ödeme imkânı olmayan borçlulara ek süre verme gibi hususlar ancak güçlü bir finans kaynağı sayesinde gerçekleşebilir. Bunun için sözkonusu kurumların, temel İslami ilkelerden ve onları faizsiz alternatif yapan değerlerden taviz vermeden yollarına devam etmeleri gerekir. Bunu yaparken hileli yollarla faize ulaşma amacı taşımadıkları sürece, işlemin şeklini ve yönünü değiştirip faize düşmekten kurtulmaları hile sayılmaz. Bunun için faiz hassasiyeti taşımak zorunda olanMüslümanların bir taraftan bu kurumları korurken ve desteklerken bir taraftan da yaptıkları işlemleri kontrol etmeleri gerekir. Kurumların da yanlış uygulamalarını değiştirmeleri ve helal alternatifler peşinde olmaları bir vecibedir. Müslümanların faize teslimol- maları ve faizsiz alternatif oluşturmamaları faiz alıp vermeleri kadar veballidir. Aynı zamanda faiz haram olduğu gibi, faizi hedefleyen faiz hilesi de haramdır. İslam’da kabul edilebilir hileleri bile genel kural haline getirmek, faiz hassasiyetinin aşınmasında son derece tehlikeli bir yoldur D A N I Ş M A K U R U L U 42

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MzU=