KATILIM FINANS / 24

43 www.katilimfinans.com.tr Created and exported to theworld literature by Turkey as a concept that will not pose a risk to the future of Islam and Muslims, the concept of "participation banking" is an important example of that. What Turkey actually did was to bring forward a newconcept, instead of following themodern developments with a great feeling of defeat and acceptance, adopting their values, and hiding behind mental and intellectual laziness by placing the word "Islam" in front of them, and using it as our own. ANYTHING ELSE YOU WOULD LIKE TO ADD... First, it isworth noting that being opposed to or standing for something can directly or indirectly lead us to resem- ble and eventually turn into that thing in the process. For whatever we oppose can reproduce itself from the negative, and whatever we stand for can repeat itself from the positive experience of it. As a result, every systemof thought and every civilisation comes to life with its own concepts. In this regard, the most fundamental principle and mental foundation of Islamic thought, Islamic society, and Islamic sociology is its authenticity and uniqueness. It is neither for nor against something. It is the problem of those outside Islamto oppose or stand for something. With the balance of all that I have mentioned, Islam and the economy understanding arising from that will be the name of a stance, of a legitimate, and a new world. en büyük işareti İslam’ın veMüslümanların geleceğini riske sokmayacak ve töhmet altına bırakmayacak bir kavramolan “katılımbankacılığı” kavramının Türkiye tarafından oluşturulması ve dünyanın gündemine sürülmesidir. Böyleliklemodern dünyadaki gelişmeleri büyük bir yenilmişlik ve ezilmişlik duygusuyla takip edip oradaki değerleri kabullenmenin, onları başına “İslami” koyarak almanın, zihni ve entelektüel tem- belliğin ötesinde geleceği de karartan bir tutumun da önüne geçilmiş olmaktadır. EKLEMEK ISTEDIKLERINIZ… Öncelikle şu gerçeğin altını çizmekte fayda var: Bir şeyin karşısında ya da yanında olmak dolaylı ya da doğrudan süreç içinde o şeye benzemeyi ve akabinde de ona dönüşmeyi getirebilir. Zira karşı çıkılan şey ne- gatiften kendini yeniden üretebildiği gibi yanında olu- nan şey de pozitiften kendini yeniden tekrarlayabilir. Sonuç olarak her düşünce sistemi, hermedeniyet kendi kavramları ile hayat bulur. Bu çerçevede İslamdüşün- cesinin, İslam toplumunun ve İslamsosyolojisinin en temel ilkesi, en esaslı zihni dayanağı kendi özgünlüğü ve kendine haslığıdır. Ne bir şeyin karşısında ne de bir şeyin yanındadır. Karşısında ve yanında olmak İslam’ın dışındakilerin konumu ve sorunudur. Bütün bunların muvazenesinde İslam ve ondan neşet etmiş iktisat; insanlık bayrağını taşıyacak bir duruşun, meşru ve yeni bir dünyaya doğru bir yürüyüşün adıdır. FAIZSIZLIK İLKESI’NIN 3 ALTIN KURALI Fon toplarken herhangi bir getiri taahhüdünde bulunmamak, oluşacak kar veya zararı anlaşılan oranda paylaşmak Fon kullandırırken nakit kredi vermemek, bir mal veya hizmeti peşin alıp vadeli satmak ya da ortaklık yapmak Her türlü bankacılık hizmetlerinde faizden kesinlikle uzak durmak 3 GOLDEN RULES OF INTEREST-FREE PRINCIPLE Not making any yield commitment while collecting funds, sharing the emerging profit or loss at the agreed rate Not giving cash loans when extending funds, buying a commodity or service in cash, and selling them on a deferred or partnership base Abstaining from the interest in all banking services •• •• •• •• •• ••

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MzU=